0

Sporten tijdens zwangerschap

Tijdens de zwangerschap verandert het lichaam, de temperatuur wordt hoger, de hartslag wordt hoger en je hebt meer energie nodig. Houd rekening met de veranderingen in het lichaam bij het uitoefenen van sport. Het is verstandig om niets te doen wat niet prettig voelt. Zorg tijdens sport dat je temperatuur niet te ver oploopt, dat de hartslag niet te hoog wordt, dat je geen rechte buikspieroefeningen doet (vanaf semester 2 dat je niet te lang op je rug ligt (vanaf semester 2) en dat je geen sporten doet waarbij. Veel sporten mag je blijven doen, zoals wandelen en zwemmen en fietsen op een rustig tempo. Het is aan te raden om tenminste 150 minuten per week te (blijven) sporten. Let er bij elke sport op dat je de algemene regels van sporten tijdens de zwangerschap niet overtreedt. Referenties: 1 Nascimento,. Physical exercise during pregnancy: a systematic kosten review. Current opinion in obstetrics gynecology, 24 (6 387-394. Exercise during pregnancy: A review of patterns and determinants. Journal of Science and Medicine in Sport, 14, 299-305. Exercise guidelines in Pregnancy. Sports Medicini, 41 (5 345-360.

sporten tijdens zwangerschap

Beweging en sport tijdens zwangerschap, mens

Tabel 1: overzicht van groepslessen tijdens zwangerschap. Type Trimester 1 Trimester 2 Trimester 3 Wandelen ja ja ja aerobics ja! verminder intensiteit Steps! zet step laag, verminder intensiteit nee billen, benen, buik ja! verminder intensiteit, niet te lang op de rug liggen, geen rechte buikspieren Circuittraining ja : programma verminder intensiteit! niet te lang op de rug liggen, ongeveer 70 procent minder weerstand tegen gebruiken Combat nee nee nee latin/Zumba! verminder intensiteit, let op bekken nee nee spinning/rpm! verminder intensiteit en weerstrand nee : niet aan te raden, verminder weerstand, lage intensiteit, voeg pauzes toe yoga! alleen zwangerschapsyoga pilates ja! alleen zwangerschapspilates, niet te lang op de rug liggen Zwemmen/wateraerobics ja ja ja conclusie het is belangrijk om te (blijven) sporten tijdens de zwangerschap. Sporten zorgt namelijk voor minder ongemakken tijdens de zwangerschap, het goed is voor de geest, het risico op ziekten neemt af en de bevalling verloopt sneller.

sporten tijdens zwangerschap

buikspieren kunnen scheuren. Ten slotte: vermijd, na 16 weken, oefeningen waarbij je lang op de rug moet liggen, de foetus kan dan op bloedvaten drukken waardoor je een lage bloeddruk kunt krijgen. Vermijd ook oefeningen waarbij je lang in dezelfde positie moet staan, aangezien dit zwaar voor de bekken is (de baby drukt op de bekken). Als laatste, vermijd sporten waarbij de kans op vallen groot is (bijvoorbeeld paardrijden) of sporten waarbij de kans op verwondingen groot is (d.w.z. Contactsporten zoals vechtsporten). Hoe vaak kun je sporten als je zwanger bent? Er wordt aangeraden om ten minste 150 minuten per week te sporten, in blokken van in ieder geval 30 minuten. Als je al een actieve sporter was voor de zwangerschap kun je deze sportfrequentie aanhouden, verander de intensiteit en hoeveelheid gedurende de zwangerschap. Als je nog niet aan sporten deed, begin dan met blokken van ongeveer 15 minuten en bouw dit verder uit naar 30 minuten. Welke sporten kun je doen? Hieronder volgt een overzicht van groepssporten die je mag doen tijdens de zwangerschap. Je kunt lang door blijven sporten, zolang je de eerder genoemde algemene regels bij het uitoefenen van sport tijdens de zwangerschap toe blijft passen.

3 gratis afvallen met shakes eetschema

Wat mag wel en wat niet?

Let hierbij op een goede afwisseling van inspanning en ontspanning koolhydraatarme en doe nooit iets wat niet comfortabel voelt. Waar moet je op letten met sport en bewegen? Het allerbelangrijkste tijdens de zwangerschap is dat je je prettig voelt. Als het sporten niet goed voelt of er treden pijnklachten op, stop dan met sporten en vraag om advies. Verder zijn er een paar algemene regels: Ten eerste, zorg ervoor dat de lichaamstemperatuur niet te hoog wordt. Zorg daarom voor goede kleding en kijk of de sportzaal niet te warm. Stop (tijdelijk) met bewegen als het lichaam te warm wordt. Zorg er ten tweede voor dat de hartslag niet te hoog wordt. Ook in dit geval, stop (tijdelijk) met bewegen als de hartslag te hoog dreigt te worden. In bovenstaande gevallen geldt eigenlijk de vuistregel: train niet totdat je uitgeput bent.

sporten tijdens zwangerschap

Er wordt vaak gezegd je eet voor twee, dat blijkt niet waar te zijn. Een zwangere vrouw heeft ongeveer 300 kcal. Per dag meer nodig. Als je meer dan de behoefte eet, wordt dit opgeslagen als vet. Het is belangrijk om koolhydraten te (blijven) eten, omdat de foetus hier veel behoefte aan heeft. Let er bij sporten op dat je genoeg koolhydraten binnen hebt gekregen. Andere lichaamsveranderingen, de rechte buikspieren worden langer en wijder, dit is nodig om de foetus ruimte te geven om te groeien. De peesbanden gaan uit elkaar liggen. Het is daarom belangrijk om geen rechte buikspieren te trainen, omdat dit de groei van de baby in de weg zit en de peesbanden scheuren. Bekkeninstabiliteit komt veel voor bij zwangere vrouwen. Ook hierbij is het van belang om de spieren te versterken.

Sporten tijdens de zwangerschap

Sporten kan helpen bij het versterken van het hart. Het hart is immers ook een spier. Naast dat er meer bloed is in het lichaam, zijn er ook meer rode bloedcellen die de zuurstof transporteren. De bloedvaten worden wijder. Dit kan tot gevolg hebben dat de bloeddruk lager wordt. Een lage bloeddruk leidt tot duizeligheid of een gevoel van misselijk zijn. Vooral bij sport is het belangrijk hierop te letten. Het goede nieuws is, dat sporten een lage bloeddruk tegen kan gaan. Verandering van de stofwisselin gezond g, de stofwisseling wordt tijdens de zwangerschap sneller. Kortom de hoeveelheid energie die je nodig hebt in rust wordt hoger. sporten tijdens zwangerschap

Dit is belangrijk om te weten bij sporten, omdat de moeder er dan op moet letten dat er geen hyperthermie optreedt (te warm worden). Als het lichaam te warm wordt, wordt de warmte normaal via een aantal kanalen weggevoerd, bij sporten gaat het dan om zweten. Het lichaam zweet doordat het hart sneller gaat pompen om het bloed en zuurstof te vervoeren. De bloedvaten zetten uit en daarom wordt de huid roder en treedt er transpiratie. Dit vermindert de zuurstofstroom naar de foetus, en dat kan leiden tot een verminderde ontwikkeling van de foetus. Let er dus bij sporten op dat het lichaam niet te warm wordt. Bij cardiovasculaire veranderingen gaat het om veranderingen die betrekking hebben tot het hart en de bloedvaten die om het kind heen liggen. Tijdens de zwangerschap is er meer zuurstof nodig bovenarmen voor jou en de foetus, daarom is er een verhoging van het bloedvolume (hoeveelheid bloed) nodig in het lichaam. Dit wordt tijdens de zwangerschap met 50 procent verhoogt. Het hart pompt het bloed rond door het lichaam, omdat er meer bloed nodig is zal het hart sneller moeten pompen. De hartslag wordt daarom met ongeveer 10-15 slagen per minuut verhoogd. Bovendien wordt de linkerhartkamer groter, om het bloed beter rond te kunnen pompen.

Sporten tijdens zwangerschap

Waarom is sport en bewegen belangrijk tijdens de bevalling? Vrouwen die sporten tijdens de zwangerschap hebben, in vergelijking met niet sportende vrouwen, een kortere bevalling. Een onderzoek van Clapp laat zien dat de eerste helft van de bevalling gemiddeld 118 minuten korter was dan van niet-sportende vrouwen. Een onderzoek van Beckmann en Beckmann laat zien dat de bevalling van sportende vrouwen (voor en tijdens de zwangerschap) wel 8 uur (!) minder lang kan duren dan van vrouwen die niet actief zijn voor en tijdens de zwangerschap. Bovendien verloopt de bevalling van sportende vrouwen minder vaak via een keizersnede dan van niet sportende vrouwen. Daarnaast hebben sportende vrouwen minder vaak een doodgeboorte. Het is ook belangrijk om te weten dat sporten voor zover het nu lijkt geen negatief effect heeft op het geboortegewicht. Fysieke veranderingen tijdens de zwangerschap, er zijn veel veranderingen in het lichaam tijdens de zwangerschap. Hieronder worden de veranderingen beschreven die belangrijk zijn bij het uitoefenen van sport. Temperatuurregulatie, de standaard temperatuur van de moeder tijdens het sporten wordt ongeveer.6C warmer.

sporten tijdens zwangerschap

Bovendien verbetert het zelfbeeld. Sporten zorgt ook harde voor minder gewichtstoename in vergelijking met niet sportende zwangere vrouwen. Er worden met name minder vetreserves opgebouwd. Het vermogen van je lichaam om zuurstof te vervoeren neemt toe 1, je hart en longen spelen hierbij een belangrijke rol. Door sport en bewegen nemen de risicos op gevaarlijke ziekten tijdens de zwangerschap. Door sport wordt de kans detoxen op zwangerschapsvergiftiging kleiner. Daarnaast neemt de kans op zwangerschapssuikerziekte af tot wel 30 procent. Dat is belangrijk, want deze vorm van suikerziekte heeft ook grote gevolgen voor je foetus en later opgroeiende kind. Tijdens de zwangerschap kan door dit verschijnsel je foetus te veel vet opslaan, waardoor de bevalling moeilijker wordt. Ten slotte is de kans op overgewicht op latere leeftijd groter als je niet sport tijdens je zwangerschap.

Sport in zwangerschap - zwanger worden, zwanger?

Tijdens de zwangerschap sporten vrouwen minder. Dat lijkt logisch want tijdens de zwangerschap verandert je lichaam goed en misschien ben je bang dat sport en te zware belasting niet goed is voor de foetus. Niets is minder waar. In dit artikel leg ik uit waarom sport en beweging tijdens de zwangerschap juist positief is en welke sporten je kunt (blijven) beoefenen. Waarom is sport en bewegen belangrijk tijdens de zwangerschap? Sport en bewegen zorgt voor minder ongemakken benodigde tijdens de zwangerschap. Voorbeeld heirvan zijn: Een verminderde rugpijn als gevolg van training. Een verhoogde pijngrens 2, dit is handig tijdens de bevalling. Daarnaast krijg je meer controle over je blaas en heb je dus minder last van incontinentie. Bewegen heeft ook positieve uitkomsten op de psyche. Zo vermindert sport en bewegen tijdens de zwangerschap de kans op een depressie. De kans op een postnatale depressie wordt waarschijnlijk verminderd.

Sporten tijdens zwangerschap
Rated 4/5 based on 592 reviews
SHARE

sporten tijdens zwangerschap Tosubo, Sun, May, 06, 2018

Ik heb na een paar maanden zelfs nog meegedaan aan mijn eerste hardloopwedstrijd van 10 kilometer. Mijn baby heeft haar eerste medaille dus al binnen! Op de uitgerekende datum stond ik nog in het park.

sporten tijdens zwangerschap Atovab, Sun, May, 06, 2018

Ik ben gaan hardlopen om mijn conditie op peil te houden. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om niets te doen; zwanger zijn is een goed excuus. Maar het is alleen maar goed voor.

sporten tijdens zwangerschap Ofajij, Sun, May, 06, 2018

Ine sportte altijd al fanatiek. Ze hockeyde op topniveau en trainde daarvoor vier keer per week. Totdat ze zwanger werd. Met hockey ben ik meteen gestopt omdat dat te gevaarlijk werd, vertelt.

sporten tijdens zwangerschap Eriracen, Sun, May, 06, 2018

Sporten tijdens de zwangerschap is goed voor jou én je baby. Het kan lichamelijke klachten verminderen en zorgen voor (ja, echt!) een gemakkelijkere bevalling. Sporten komt bovendien ook het herstel ná je bevalling ten goede, waardoor je nog beter kunt genieten van je mini-me. Ine, myriam en Josine vertellen hoe zij trainden voor twee. Mijn baby heeft haar eerste medaille al binnen.

sporten tijdens zwangerschap Lasoxyb, Sun, May, 06, 2018

Zelfs met een dikke buik kun je gewoon nog sportief blijven. Het is namelijk heel gezond om met een fit lichaam de bevalling in te gaan. Op de uitgerekende datum, stond ik nog in het park.

Voeg een reactie

Jouw naam:


Commentaar:
Code van afbeelding: